Onbewuste Competentie-ontwikkeling op het schoolplein

Wanneer we ons bij de inrichting van een schoolplein focussen op speeltoestellen en hun uiterlijk, dan zien we het belangrijkste over het hoofd: namelijk “Het Kind”.

Wat gebeurt er als we het kind centraal stellen bij de inrichting van het schoolplein?

We stellen ons twee vragen:

  1. Welke speelwaarden heeft een kind nodig om zich te ontwikkelen op alle 7 competenties. (Sociaal, emotioneel, communicatief, expressief, cognitief en moreel)
  2. Biedt het (nieuwe) schoolplein genoeg diversiteit is om kinderen te blijven uitdagen.

Hieronder ziet u verschillende video’s over hoe wij ervoor zorgen dat deze twee vragen positief beantwoord worden.

Struinen

Je weet het waarschijnlijk zelf nog wel. Een klein pad door de struiken in het park. Werd je niet heel nieuwsgierig wat daar te vinden was? En daar ging je. Struingroen op een schoolplein daagt kinderen uit om natuur te ontdekken maar is ook geschikt als verstopplek, of een ruimte waar je je even terug kan trekken van alle drukte op het plein. Doordat struingroen niet een vooropgezet spel is daagt het kinderen uit om hun creativiteit te gebruiken om zelf hun spel vorm te geven.

Optreden

Kinderen vinden het geweldig om imitatiespel te doen. Jonge kinderen spelen ‘vader en moedertje’ of ‘jufje’. Daarna gaan kinderen de politie en brandweer nadoen. En in de bovenbouw spelen kinderen Prinsjesdag na. Podiums geven kinderen de ruimte om deze imitatiespelen uit te voeren. Het stimuleert het inlevingsvermogen, het communicatievermogen en het zelfvertrouwen van kinderen. En wat is er nu leuker om met de koningsspelen te zingen op het podium?

Geen spijt krijgen van uw nieuwe plein?

Vrijwel dagelijks krijgen we telefoontjes met de vraag “Wat kost dit speeltoestel?” Meer over de prijzen leggen we op deze pagina uit.

Wat we in diezelfde gesprekken ook ervaren, is dat maar weinigen stil staan bij de competentie-ontwikkeling van de kids, en hoe deze door speeltoestellen worden gestimuleerd. Alleen als je bij die competenties aansluit, krijg je een speelplein waar alle kinderen van onder-, midden- én bovenbouw veel plezier aan beleven. Dan heb je waar voor je geld.

Klimmen

Weet je nog van vroeger: die hoge bomen, met hun mooie, stevige takken. Ze vroegen er toch gewoon om beklommen te worden? Voor je het wist was je al halverwege de boom. Zou je nog verder durven, naar de top? Klimmen gaat over het durven verleggen van je grenzen. Kinderen worden zo sterker, maar leren ook omgaan met een gezonde dosis risico. Klimmen ontwikkeld kracht, coördinatie, conditie, snelheid en lenigheid. Het vraagt niet alleen om spieren, maar ook om een creatieve blik.

Rusten

Een druk schoolplein vol met kinderen. Maar je wilt gewoon even gezellig kletsen met je vriendinnen. Op een schoolplein moet er natuurlijk ruimte zijn voor sociale interactie. Daarom is het belangrijk dat er na wordt gedacht over ruimte om even rustig te kunnen zitten. Dit hoeven niet altijd vooropgezette buitenmeubels te zijn. Kinderen zijn creatief genoeg om zelf rust-plekken te ontdekken. Maar als ontwerper en inrichter van het schoolplein moet dat zeker niet over het hoofd worden gezien.

Balanceren

Balanceren begint al met het avontuur van de eerste stapjes zetten. Door te oefenen gaat het steeds beter en draagt bij aan het zelfvertrouwen. Leren balanceren is een proces dat tijdens het opgroeien steeds doorgaat. Want wist u dat de schrijfvaardigheid en leesvaardigheid van een kind ook worden beïnvloed door het evenwichtsorgaan? Balanceren verbeterd de werking van het evenwichtsorgaan en hierdoor heeft het dus ook invloed op de schrijf- en leesvaardigheid!

Imitatiespel

Een speelhuisje stimuleert het fantasie- en imitatiespel van kinderen. Want is dat huisje nou een huis voor vader en moedertje, of is het de winkel van ome Piet, die bakker is? Ook is het een plek om je even terug te trekken. Het idee om buiten het zich van de pleinwacht te zijn geeft ze een stuk verantwoordelijkheidsgevoel en geeft ze de ruimte om goede keuzes te maken. ‘Ik gedraag me ook goed als ik niet gezien wordt’. Natuurlijk hoeft dit niet altijd een vooropgezet huisje te zijn, maar kan het ook een hutje zijn van takken.

Rennen

Heeft u ooit een speelplaats gezien zonder rennende kinderen? Die kans is klein. Je merkt het al in het schoollokaal na een aantal uur rekenen en taal. Dan wordt er geschoven en gewiebeld: kortom, de hoogste tijd om naar buiten te gaan. De energie moet er uit! Het enige wat we daarvoor hoeven te doen, is kinderen buiten de ruimte te geven. Dan zullen al die kinderen vol energie vanzelf gaan rennen en genieten van vrij spel: verstoppertje, tikkertje of misschien wel overlopertje.

Glijden

Glijden: wat is daar zo bijzonder aan? Probeer je maar eens zo klein te maken als een kind. Ineens is een glijbaan dan een enorme uitdaging! De grootte, de hoogte, het niet weten wat er komen gaat. In het begin is het vaak eng. Maar door te observeren, proberen en aangemoedigd te worden, ontdekken kinderen dat glijden een adrealinekick geeft.Het geweldige gevoel van: eigenlijk durfde ik niet, maar toch kon ik het! En nu wil ik nog een keer! En nog een keer! Door te glijden, overwinnen kinderen zichzelf.

Sluit jullie schoolplein al aan bij het leerplan?

Wat juffen en meesters binnen doen, gaat op een goed ingericht speelplein bij de kids buiten onbewust verder. Namelijk hun competentieontwikkeling!

In school ontwikkelen kinderen zich bijvoorbeeld door te luisteren, te puzzelen of te lezen. Buiten dragen speelactiviteiten zoals rennen, schommelen of draaien net zo bij aan hun competentieontwikkeling. Daarom is het van belang dat een schoolplein niet in eerste instantie wordt ingericht op de stijl van speeltoestellen, maar hoe ze bijdrage ana de competentieontwikkeling van kinderen.

Meer lezen? Download het eBook.

Behoefte om eens verder te praten?

Inmiddels hier aangekomen en wilt u eens met iemand van ons uw plannen doorpraten?

Bel 0342 – 75 19 57, mail naar verkoop@vaneespeeltoestellen.nl óf vul onderstaand formulier in.