Spel voor iedereen: inclusive spelen

Jos is 7 jaar en is een absolute levensgenieter. Hij houdt van buiten spelen en verzint de meest creatieve spellen op het schoolplein. Er is alleen één maar… Jos heeft een spierziekte. Zijn spierkracht neemt langzaam maar zeker af en hij merkt dat hij minder goed mee kan komen met zijn leeftijdsgenoten. Om Jos ook in de toekomst op een prettige manier te kunnen laten spelen heeft de school besloten om een aantal speeltoestellen aan te passen en speciale speeltoestellen aan het schoolplein toe te voegen. Want, zo stel de directeur: “Ieder kind moet op ons schoolplein kunnen spelen, ongeacht zijn of haar aandoening.”

De realisatie van een schoolplein of speelplek met oog voor kinderen met een lichamelijke of psychische beperking noemen we inclusiviteit. Maar…waar moet u rekening mee houden bij de inrichting van het schoolplein? Van Ee Speel voorziet u graag van optimaal advies met als doel de realisatie van een speel- en beweeglandschap dat toegankelijk en aantrekkelijk is voor ieder kind!

Bereikbaarheid
De locatie is van belang, maar de route er naar toe is wellicht nog belangrijker. Toegangsroutes moeten niet alleen goed in kaart gebracht worden, maar ook de optimalisatie van routes is essentieel. Een simpel voorbeeld: het aanbrengen van een helling bij de entree van een plein zodat ook mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen de school kunnen betreden. Dat geldt ook voor het aanleggen van bredere paden, doorgangen, duidelijk gemarkeerde oversteekplaatsen en indien noodzakelijk blindegeleidestroken.

Faciliteiten
Échte inclusiviteit bereik je door het toegankelijk maken van speeltoestellen die voor ieder kind aantrekkelijk zijn. Door speelpanelen en hoge speelelementen (enigszins) te verlagen zijn deze toegankelijk voor zowel kinderen als Jos met een beperking, maar ook voor ouders in een rolstoel die hun kind willen begeleiden. Dat geldt vanzelf ook voor de ondergrond die naast valdempend bij bepaalde speeltoestellen ook goed begaanbaar moet zijn. Daarnaast zorgt een ruime keus aan speeluitrusting, met optimalisatie voor kinderen als Jos, voor een aantrekkelijk en leerzaam schoolplein!

Rustplekken
Het ene kind kan beter met prikkels omgaan dan het andere. Het ene energielevel is het andere niet. Rustplekken op een schoolplein worden dan ook zeer gewaardeerd. Soms is het nodig om even te rusten en afstand te nemen. Daarna kan er weer volop gespeeld en bewogen kan worden! Het faciliteren van voldoende rustplekken in inclusieve speel- en beweeglandschappen is daarom erg belangrijk. Let erop dat eventuele tafels en banken voor iedereen goed toegankelijk zijn.